DXVK (DirectX-over-Vulkan) - stability improvements & potential performance boost: installation guide & details

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  • DXVK is a Vulkan-based graphics API translation layer for Direct3D 9/10/11 developed for running 3D applications on Linux using Wine. It can, however, be applied to OMSI 2 (Windows/Linux) which results in stability improvements and can result in a potential performance boosts.

    A few months ago, I stumbled across this work of art and discovered that it works brilliantly with OMSI 2! Since then I have been testing different things and collecting bits of knowledge for a full in-depth guide on how to set it up and use it with SweetFX & ENB graphics modifications. It is now ready - try it out!


    https://steamcommunity.com/sha…iledetails/?id=2461019058


    Apologies if I posted it to the wrong section, I figured that it might be wise to create a thread where multiple people can contribute their experiences, post images of issues and discuss workarounds for issues, etc, given the scale of this modification.

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  • Da gibt es auf Steam eine Anleitung, wie SweetFx, MSAA und ENB eingebaut werden können. Achtung! Das ganze ist nur in Englisch verfügbar. Der Link dorthin ist im Kontext beim Download hier in der Webdisk zu finden (bei den Kommentaren)

    Lieber heimlich schlau als unheimlich blöd!:saint: (Lover secretly smart than unsecretely dumb) 8o

  • Can anyone tell me what this mean.

  • besteht eine Möglichkeit, das Problem der Spiegel zu lösen? In denen ist derzeit die Reihenfolge des Renderns stark durcheinander, so dass z.B. die Reifen eines Autos zu sehen sind, die eigentlich hinter dem Auto sind.




    (mit MSAA-4x - ich versuche es nun ohne MSAA und schaue, ob es da genauso auftritt -> Ne, da geht´s)

  • What errors are you seeing visually? Is the game working normally, or

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  • Ich habe über DXVK öfter das Phänomen, dass das Spiel an sich zwar wesentlich (!!) performanter läuft, jedoch irgendwann nach 15min-2Std einfach keine Lust hat, weiter Kacheln nachzulassen und so steht man dort wo man vorher vielleicht noch losgefahren ist, plötzlich vor einer umgeladen Kachel, die bei Betreten zum Freeze führt.

  • I have taken the guide offline while working on a major update. This has to be done otherwise you'd be looking at a broken up mess for a good while


    I've updated the guide to v2021.1:


    WARNING: Installing this update as normal will overwrite the dxvk.conf / CONF file, if you modified this file manually please back it up before proceeding.

    NOTE: If you were experiencing issues of any type, please read through the guide again (especially the "Installation" & "Troubleshooting" sections) as they may be addressed now.


    • Added options to use FXAA or SMAA with/without SweetFX or ENB

    • Added options to force aspect ratio for users experiencing window draw issues (e.g. stretched, too small)

    • Added options to use existing DXVK cache files for various cache generation issues & behaviours

    • Removed MSAA options as this currently breaks the depth buffer, causing incorrect render orders in reflections

    • Updated SweetFX from v1.5 to v1.5.1 official / OMSI modified version 2.0.1 by _FreD (thanks kenji for making me aware)

    • Updated installation instructions to address factors that could be causing issues as a result of DXVK's behavioural changes

    • Speculative fix for window drawing too small on High DPI systems

    • Speculative fix for extremely giant Steam overlay on High DPI systems

    • Added section addressing how to setup DXVK in-game HUD

    • Added "Troubleshooting" section with a number of tips on what to do when experiencing different issues

    • Added clear instructions on how to restore existing SweetFX/ENB presets while retaining DXVK functionality

    • Added "Disclaimer" section before the "Installation" section addressing important points to consider before proceeding, including warning for users with AMD Radeon integrated graphics and no discrete graphics cards.

    • Minor improvements & cleanup


    Thanks to kenji, velaro_006, Rѕησявσу95, volvorider, daandekrieger_, mak47 & Drift_Legend for reporting issues and testing different solutions.

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    Einmal editiert, zuletzt von shanie () aus folgendem Grund: Merged a post created by sjain into this post.

  • When i loaded Omsi the buses textures was invisible i dont know what i did wrong .


    i dont know what this mean either .

    :huh:^^

    Einmal editiert, zuletzt von Thatleodj () aus folgendem Grund: Merged a post created by Thatleodj into this post.

  • Ich habe über DXVK öfter das Phänomen, dass das Spiel an sich zwar wesentlich (!!) performanter läuft, jedoch irgendwann nach 15min-2Std einfach keine Lust hat, weiter Kacheln nachzulassen und so steht man dort wo man vorher vielleicht noch losgefahren ist, plötzlich vor einer umgeladen Kachel, die bei Betreten zum Freeze führt.

    Zufälligerweise Nachts, bzw in der Dämmerung. Wenn die Lightmaps geladen werden?

  • SudTransports This can have many reasons. Post log file applies here as well

    The OMSI 2 log does not change, there is just a file named Omsi_d3d9.log that is created. Here is what it contains: